Page 7 - IASIS

Basic HTML Version

I A S I S
| ν ο ε μ β ρ ι ο σ 2 0 1 7
παιδί
07
νει τις ζωγραφιές του στη μέση ή δεν μπορεί να
παίξει με ολοκληρωμένο τρόπο παιχνίδια με πολ-
λούς κανόνες και οδηγίες που χρειάζονται προσή-
λωση στο στόχο και στρατηγική. Αυτού του είδους
η δυσκολία μπορεί αυτούσια, ακόμη κι αν δεν συν-
δυάζεται με κάποια άλλη δυσκολία του παιδιού, να
παρεμποδίσει ή έστω να επιβραδύνει την κατάκτη-
ση των μηχανισμών της ανάγνωσης και της γρα-
φής από το παιδί.
Τέλος, μεγάλης σημασίας κρίνεται η εικόνα που
παρουσιάζει το παιδί μέσα στην αίθουσα του Νη-
πιαγωγείου. Ένδειξη που χρήζει προσοχής και
περαιτέρω εξέτασης είναι η περίπτωση, όπου το
παιδί δεν ακολουθεί τους κανόνες της τάξης και
συχνά μπαίνει τιμωρία, δυσκολεύεται και απο-
φεύγει να εμπλακεί σε ομαδικές δραστηριότητες,
εγκαταλείπει χωρίς να ολοκληρώσει τις σχολικές
δραστηριότητες και δεν ακολουθεί τους κανόνες
του παιχνιδιού ή το εγκαταλείπει συχνά πριν ολο-
κληρωθεί.
Ευαισθησία στην κριτική
Επίσης, το ίδιο παιδί είναι πιθανό να είναι ιδιαί-
τερα ευαίσθητο στην κριτική και στην περίπτωση
που αποτύχει σε μια δραστηριότητα, τόσο ώστε να
παρουσιάσει εκρηκτική ή/και επιθετική συμπερι-
φορά απέναντι στον παιδαγωγό ή τους συνομη-
λίκους του.
Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε πως οι μα-
θησιακές δυσκολίες είναι ένα πολυσύνθετο και
πολυδιάστατο πρόβλημα που επηρεάζει το παιδί
σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του
και το συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Γι’ αυτό, κρίνεται ιδιαίτερης σημασίας ο εντοπι-
σμός τους σε πρώιμη ηλικία, ώστε να πραγμα-
τοποιείται άμεσα η έγκαιρη παρέμβαση και, όσο
καθίσταται δυνατό, η ομαλή μετάβαση του παι-
διού από το Νηπιαγωγείο στην απαιτητική σχολι-
κή καθημερινότητα του Δημοτικού.
Ευαγγελία Τσιριγώτη & Γιώργος Βαγγελάκης
Ειδικοί Παιδαγωγοί
Ψυχοπαιδαγωγικό Κέντρο «Ιλιαχτίδα ΙΙ», ΚΣΔΕΟ ΕΔΡΑ
Ιδιαίτερη σημασία έχει
ο εντοπισμός
της μαθησιακής δυσκολίας
σε πρώιμη ηλικία
Οι μαθησιακές δυσκολίες
είναι ένα
πολυσύνθετο
και
πολυδιάστατο
πρόβλημα,
που
επηρεάζει το παιδί σε
όλες τις εκφάνσεις της
καθημερινότητάς
του
είναι πιθανό να μαρτυρούν τη μετέπειτα εμφάνι-
ση μαθησιακής δυσκολίας. Άλλες παρεμφερείς
δυσκολίες, που προϋπάρχουν και εφάπτονται με
την ύπαρξη των μαθησιακών δυσκολιών, αφο-
ρούν στις δυσκολίες του παιδιού στη συγκέντρω-
ση και την προσήλωσή του σε μια δραστηριότητα.
Δυσκολία προσανατολισμού
Επιπλέον, ένα νήπιο είναι σε θέση να αντιλαμ-
βάνεται και να χρησιμοποιεί τις βασικές έννοιες
που αφορούν στον προσανατολισμό του στο χώ-
ρο και το χρόνο. Γνωρίζει, εντοπίζει και μπορεί
να ενημερώσει, ορθά, τον συνομιλητή του πως
π.χ. οι μαρκαδόροι του είναι πάνω στο γραφείο,
τα παπούτσια του είναι κάτω από το κρεβάτι και
τα ρούχα του είναι μέσα στη ντουλάπα, όπως επί-
σης και ότι χθες έπαιξε με τους φίλους του στην
παιδική χαρά, το πρωί πηγαίνει στο σχολείο και
το βράδυ κοιμάται.
Ένα δευτερεύον δείγμα, που παραπέμπει στη δυ-
σκολία προσανατολισμού θα μπορούσε να εί-
ναι οι ζωγραφιές του παιδιού. Αντικείμενα
που αναπαριστώνται στη ζωγραφιά ανάποδα,
αντεστραμμένα ή καθρεπτικά μπορεί να υπο-
δηλώνουν μια μετέπειτα δυσκολία στην
κατεύθυνση της γραφής (π.χ. ε αντί 3).
Σ’ αυτό το σημείο, μια ένδειξη ακόμη θα
μπορούσε να είναι η περίπτωση, όπου το
παιδί δεν έχει καταλήξει στην κυρίαρχη
χρήση τού ενός από τα δύο χέρια. Σ’ αυ-
τή την περίπτωση όμως, το παιδί δεν θα
πρέπει να πιεστεί προς κάποια κατεύθυν-
ση, αλλά η επιλογή να γίνει αβίαστα από
το ίδιο.
Αδυναμία συγκέντρωσης
Το παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολία συγκέ-
ντρωσης, συνήθως, είναι εκείνο που συχνά
χάνει τα προσωπικά του αντικείμενα, περνά-
ει από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, χωρίς
να έχει ολοκληρώσει την προηγούμενη, αφή-